UDAŁO SIĘ :) Wyprawa Dinghy Atlantic została zakończona, żeglarz wrócił do Polski. Udało się zrealizować cele wyprawy: przepłynięcie Atlantyku na odkrytopokładowej mieczówce było pierwszym takim rejsem w historii polskiego jachtingu, w dodatku na łódce zbudowanej własnoręcznie. Co było dodatkowo unikatowe – nie przyjechałem nad brzeg przepłynąć ocean i czmychnąć z powrotem po osiągnięciu drugiego brzegu, lecz żyłem na swojej łódce – w warunkach campingowych – przez 14 miesięcy (z przerwą 50 dni na prowadzenie innego jachtu – zarobkowo). Rejs rozpocząłem w Lizbonie, a zakończyłem w English Harbour na wyspie Antigua na Karaibach, po drodze odwiedzając Algarve (płd wybrzeże Portugalii), Porto Santo i Maderę (arch. Madery), La Palmę, La Gomerę, Teneryfę i Gran Canarię (Wyspy Kanaryjskie), Sao Vincente (Cape Verde), Martynikę, St. Lucię, St. Vincent, Bequię, Mayreau, Tobago Cays, Carriacou i Grenadę (Wyspy Zawietrzne), Dominikę, Les Saintes, Gwadelupę i Antiguę (Wyspy Podwietrzne Małych Antyli). Łódź została wyciągnięta z wody na sezon huraganowy pod koniec czerwca 2016 i spocznie na suchym do stycznia 2017. Ostateczne zakończenie rejsu – około 5 miesięcy później w Miami, skąd jacht „King of Bongo” zostanie wysłany kontenerem do Polski.

 

Nikt z Polaków nie płynął odkrytopokładową mieczówką, ale inspiracji dostarczają inne wybitne i udane rejsy przez Atlantyk:

  • Jerzy Tarasiewicz, Janusz Misiewicz, 1958/59, ożaglowaną 7-metrową bezpokładową szalupą „Chatka Puchatków” pochodzącą z M/S „Batory”
  • Jacek Pałkiewicz, 1975, ożaglowaną 5,5-metrową szalupą „Paty” przykrytą brezentowym pokładem, z ograniczonymi zapasami żywności i wody.
  • Arkadiusz Pawełek, 1998, ożaglowanym pontonem (RIBem) typu Sportis LR6 „Cena Strachu”
  • Szymon Kuczyński (w obie strony, w powrotną stronę z Dobrochną Nowak), Janusz Maderski, 20212/2013 na 5-metrowych samodzielnie zbudowanych sklejkowych jachtach typu Setka – s/y Lilla My i s/y Skwarek (linki: Zew Oceanu, Setką przez Atlantyk), Szymon Kuczyński ponownie w 2015 na jachcie maxus 22 (6,38m) – dookoła Świata.

 

Jacht: Salmo 21-Atlantic

  • 6,53 m długości
  • materiał: sklejka wodoodporna, laminat epoksydowo – szklany, drewno
  • ciężki miecz obrotowy (115 kg) + balast ołowiany przy dnie (145 kg)
  • niezatapialny – liczne szczelne komory z materiałem wypornościowym
  • zamiast kabiny, składana szprycbuda osłaniająca „mieszkalną” część kokpitu
  • tradycyjne ożaglowanie typu kuter gaflowy
  • samoster wiatrowy typu lotka na jednej osi z fletnerem na spływie płetwy sterowej
  • projekt: Salmoboats.com
w taki sposób widziałem ten jacht, gdy składałem zamówienie projektu: 

plan_wnetrza_min
 a ostatecznie wyszedł taki:
Salmo rzut boczny


Plan wyprawy

Rejs odbywa się trasą pasatową – z Lizbony. Do Portugalii dowieźliśmy jacht na lekkiej przyczepie za pożyczonym nam dobrodusznie Volvo. Początek miał wypaść najpóźniej pod koniec lutego 2015, lecz budowa jachtu zajęła dłużej, niż oczekiwałem – poprawek dokonywalem jeszcze na kotwicowisku w Seixal koło Lizbony, gdzie pozostawałem przez pierwsze 2,5 miesiąca. Plan uległ modyfikacji: sezon 2015, aż do listopada przeznaczam na pracę za granicą i budowanie budżetu rejsu, poprawki i testy jachtu, a także rejs na Azory i z powrotem (sierpień – wrzesień). Następnie wzdluż wybrzeża Portugalii na południe, przez Madarę, Kanary, Cape Verde – i wreszcie mój długo oczekiwany samotny rejs przez Atlantyk. Trasa pasatowa, na wysokości Wysp Zielonego Przylądka pasat jest już stabilny i powinien zabrać mnie na drugą stronę. Po osiągnięciu Grenady lub Martyniki, rozpocznie się etap spokojnej wędrówki przez południowe Małe Antyle, aż po Bahamy. O powrocie do Polski i jego sposobie zdecyduje w trakcie trwania wyprawy. Łódka została tak zaprojektowana żeby zmieścić się w kontenerze morskim – także tak czy inaczej, wrócimy razem do Polski.

mapa

sklejki
Henri_Lloyd_150p
wawer
chaber_150p
teknos_oliva_vertical_150p
Niebieska_szkola_150p
AGA_logo_min
Edredon
logo_ost_bez
ForumExtremum
logo-kolosy
Organika Sarzyna logo
milim_150
salmo-logo-www
logo_ost_bez
Logo Jachting_150p
Wiatr_min
WaterCraft